Najlepszą formą promocji są polecenia od osoby do osoby. Obecnie proces zakupowy nie jest już taki sam jak kiedyś. Ludzie przed dokonaniem decyzji o zakupie, szukają opinii na temat danego produktu w Internecie, porównują ceny oraz oglądają recenzje. Dobrym sposobem na sprawienie, aby wokół marki zrobiło się głośno jest stworzenie kampanii marketingu szeptanego. Jest to nienachalna forma promocji, niezmuszająca w żaden sposób klienta do zakupu. Jakie są inne zalety marketingu szeptanego? Czy Marketing szeptany wpływa na sprzedaż?
Co to jest marketing szeptany?
Marketing szeptany polega na prowadzeniu działań marketingowych, które mają wywołać dyskusję wokół danej marki, produktu bądź usługi. Zwykle wykorzystywane są do tego celu wypowiedzi, najczęściej pisane, które mają dotrzeć z przekazem do potencjalnego klienta. Co więcej muszą one sprawiać wrażenie spontanicznych, przypadkowych i w żadnym przypadku nie mogą być wobec konsumenta nachalne.
Buzz marketing, bo tak też nazywany jest marketing szeptany, można porównać do polecania różnych produktów przez koleżanki lub sąsiadki. Dzięki temu, że Internet bardzo intensywnie się rozwija, tę formę przeniesiono właśnie do sieci. Zalety marketingu szeptanego to między innymi fakt, że można go prowadzić w różnych miejscach w tym samym czasie. Najczęściej dzieje się to na forach internetowych, blogach, social mediach i innych grupach społecznościowych.
Rodzaje marketingu szeptanego:
- Evangelist marketing – polega na wykreowaniu grupy ludzi, która bardzo mocno utożsamia się z nią. Dobrym tego przykładem będą harleyowcy.
- Marketing wirusowy – polega na bardzo szybkim przekazywaniu sobie treści przez użytkowników mogą to być memy, gify i tak dalej. Ważne jest, aby nie przypominały one reklamy, ale dobrze kojarzyły się z produktem
- Cause marketing – to działania wspierające ważne dla grupy docelowej kwestie społeczne. Dzięki tym działaniom marka zdobędzie zaufanie swoich potencjalnych klientów.
Zalety marketingu szeptanego
Zalety marketingu szeptanego są liczne. Poniżej znajduje się ich zestawienie.
- Szybki sposób na dotarcie do licznej grupy docelowej
- Prosta metoda na to, aby wzbudzić zaufanie i zbudować dobry wizerunek marki w oczach klienta
- Buzz marketing umożliwia wzrost ruchu na stronie, co w konsekwencji przekłada się na zwiększenie zysków, konwersji i sprzedaży
- Bardzo szybko zauważalne efekty prowadzonych działań
- Możliwość zdobycia lojalnych klientów, którzy zdecydują się zostać z marką na dłużej
- Dzięki buzz marketingowi firma jest w stanie poznać bliżej klienta, jego oczekiwania i potrzeby, co później umożliwi jej dokładne dopasowanie swojej ofert do konsumentów
- Mały koszt związany z prowadzeniem tego typu kampanii marketingowych
Czy marketing szeptany jest opłacalny?
Wyżej wymienione zalety marketingu szeptanego, opiewają za tym, że buzz marketing może przynieść wiele korzyści dla firmy. Dzięki niemu nie tylko produkt czy marka jest promowana, ale tworzy się zaangażowanie społeczne wokół działań firmy. Działania można prowadzić na kilku kanałach jednocześnie co również jest jego dużą zaletą. Jeśli jest on prowadzony
w sposób etyczny, może bardzo mocno poprawić wizerunek firmy. Pojawiające się opinie i rekomendacje, pozwolą zdobyć większe zainteresowanie oraz poprawią wiarygodność. Przez to, że nie wymaga on dużych nakładów finansowych, pozwala przedsiębiorstwu zaoszczędzić.
Jakie błędy mogą wystąpić w trakcie prowadzenia kampanii marketingu szeptanego?
- Zbyt dużo obłudy w tekstach – internauci są bardzo mocno wyczuleni na oszustwa w Internecie. Potrafią w łatwy sposób rozpoznać które wypowiedzi są autentyczne, a które nie. Najbardziej rzucają się w oczy takie, w których znajdują się same zalety danej marki. Ten sposób może wywołać zupełnie inne skutki niż zamierzone. Dlatego lepiej postawić na neutralne komentarze, w których nazwa marki zostanie wspomniana.
- Zbyt mocno rozbudowane zdania – publikowane zdania powinny być krótkie i treściwe, są one dużo bardziej wiarygodne.
Czy warto zainwestować w marketing szeptany?
Zalety marketingu szeptanego dają jasną odpowiedź. Tak! Dzięki szerokiemu zakresowi działań buzz marketing, może przynieść wiele korzyści firmie. Można wykorzystać go wszędzie niezależnie od tego jaki produkt czy usługa ma być zareklamowana. Z drugiej jednak strony, jeśli kampanie prowadzi osoba, nieznająca jego podstawowych zasad, skutek może być zupełnie inny niż planowany. Marka może stracić w oczach swoich potencjalnych klientów, a budowanie wizerunku od początku do najłatwiejszych nie należy.