Analityka to nieodłączny element marketingu online, choć przez wiele osób uprawiających sztukę reklamy najmniej lubiany. Zwykle ten brak sympatii ściśle wiąże się z niepełną wiedzą na temat tego, jak analizy robić. Dlatego przygotowaliśmy dla Was krótki przewodnik po podstawach analityki internetowej. Dzięki temu będziecie w stanie rozłożyć na czynniki pierwsze każdą przeprowadzoną kampanię reklamową.
Zacznij od narzędzi
Bez odpowiednich narzędzi prowadzenie analizy tego co dzieje się na naszej stronie jest właściwie niemożliwe. Dlatego pierwszym krokiem każdego marketera, który chce precyzyjnie mierzyć skuteczność prowadzonych działań jest wybór odpowiednich źródeł danych. Podstawowym i najbardziej intuicyjnym orężem każdego analityka jest Google Analytics. Ten bezpłatny system do zbierania informacji o ruchu na stronie oraz bardziej zaawansowanych wskaźników przydaje się na każdym etapie planowania i podsumowywania skuteczności prowadzonych działań. Nieco bardziej zaawansowanym narzędziem jest Tag Manager. Umożliwia on kontrolę kodów oraz tagów powiązanych z naszą witryną. Nieco bardziej zaawansowanymi, ale również przydatnymi systemami jest na przykład Google Serach Console. Powinien on zostać zintegrowany z Google Analytics, narzędzie niezwykle istotne pod kątem działań SEO, czyli Senuto, czy przydatny w zakresie monitorowania Interntu Ahrefs.
Podstawowe definicje
Kiedy już wybraliśmy narzędzia, które będą zbierać dla nas dane, warto również zapoznać się z kluczowymi definicjami analityki online. Zacznijmy od KPI, czyli kluczowych wskaźników efektywności. Dzięki nim można nieustannie śledzić postępy w osiąganiu założonych celów. Określenie właściwych naszej firmie KPI związane jest z branżą, w której działamy, wielkości naszego biznesu oraz indywidualnej strategii. Warto zapamiętać również konwersję, która jest ściśle związana z branżą e-commerce. Oznacza ona wykonanie przez użytkowników pożądanego przez nas działania (najczęściej dokonania zakupu).
Testuj, sprawdzaj, wyciągaj wnioski
Niezwykle istotnym elementem analityki jest przeprowadzanie testów A/B. Ta metoda polega na porównaniu dwóch wersji danego bannera, hasła, czy elementu witryny online pod kątem tego, która z opcji wywołuje więcej pożądanych przez nas reakcji. Testy A/B to ważny aspekt przeprowadzania zarówno wielkich kampanii online, jak i zmian layoutu strony www, czy wysyłki newsletterów. Analiza to też umiejętność pogodzenia działań z różnych zakresów – SEO, UX, czy obsługi klienta. Nie można oczekiwań jednego z działów faworyzować nad innymi. Istotne jest tu znalezienie złotego środka, dzięki któremu nasz sklep będzie odnotowywał konwersje, a jednocześnie zachowa świetny wygląd i widoczność w wyszukiwarkach.