Social media to takie źródło komunikacji, które w dzisiejszych czasach trzeba wykorzystać. Żadna marka nie może rozważać, czy założyć konto w danym serwisie społecznym, czy też nie. Jeżeli ktoś chce zaistnieć MUSI mieć przynajmniej jedno (a najlepiej dwa!) konto w social media.
Social Media
Za social media przemawiają statystyki, które mówią, że Twitter ma 110 milionów użytkowników. Każdego dnia 300000 nowych osób zakłada tam konto. 4 z 7 najczęściej odwiedzanych stron w sieci to portale społecznościowe, np. Facebook, Instagram, Twitter, Snap Chat itd. Takich statystyk można przywołać bardzo dużo. Prawda jest taka, że marketing internetowy wypiera dzisiaj reklamę tradycyjną.
Rozmowa a nie reklama
Założenie konta w social media nie zajmuje dużo czasu. Należy jednak uświadomić sobie, że prowadzenie takiego konta jest wymagające. Po pierwsze w takich serwisach NIE można tylko reklamować. To przede wszystkim umiejętność wchodzenia w interakcję i prowadzenia rozmowy ze swoimi obecnymi i potencjalnymi klientami. Nowoczesny sposób komunikacji z wieloma osobami pozwala na zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy. Przy czym należy sobie uświadomić, że rozmowa odbywa się nie tylko na Facebooku, Twitterze, itp. To również różnego rodzaju komentarze pod wpisami blogowymi, na forach, internetowych. Jeżeli chcemy mieć wpływ na tego typu rozmowy koniecznym jest inwestycja w narzędzia do monitorowania sieci.
Komunikacja w sieci
Ustalenie treści jakie będą pojawiać się w danych miejscach powinno być nadzorowane przez kilka osób. Nawet, jeżeli tylko jedna osoba będzie wklejać dane wpisy, to całość powinna być nadzorowana przez kilka osób. Nigdy jedna osoba nie powinna oceniać swojej pracy, ponieważ jej wpisy nie będą rzetelnie i obiektywnie oceniane.
Jak pisać?
O czym pisać? Można pokazać to na prostym przykładzie. Kupiliśmy nowoczesną kosiarkę do trawy. Jej cena nie należała do niskich. Skoro już mamy kosiarkę to nie będziemy chcieli podziwiać kolejnych reklam (chociaż te i tak powinny co jakiś czas się pokazać, aby inni klienci również skusili się na jej zakup) odnoszących się do danego modelu urządzenia. Teraz czas na specjalistyczne wpisy odnoszące się do tego, jak np. kosić trawę? Czy to prawda, że pora koszenia ma wpływ na naszą pracę? Czy opłaca się założyć kompostownik? Ludzie nie tylko oczekują reklam ale również porad, wskazówek odnoszących się do produktów oferowanych przez naszą firmę. Pomiędzy jedną reklamą a drugą warto umieścić wpisy z poradami.
Innym przykładem mogą być lody. Każda firma sprzedająca tego typu produkty intensywnie reklamuje swoje produkty wiosną oraz latem. Przy tej okazji oprócz informacji o smakach dostępnych w ofercie może warto przywołać u swoich klientów pozytywne wspomnienia. Zapytajmy jakie smaki lodów kojarzą się im z dzieciństwem? Jakie lody najchętniej kupowali nam dziadkowie? Tak pozytywne wpisy pomogą nam na zbudowanie dobrych relacji z klientami.
Komunikacja w SM
Warto poznać kilka podstawowych zasad komunikacji w social media. Zalicza się do niech reakcja na komentarze, opinie i zapytania. Klienci czują się docenieni za to, że ktoś podziękuje nawet za negatywnie wyrażą opinię. Nawet złe opinie pomogą nam ulepszyć dany produkty. Szczera i obiektywna ocena zawsze jest na wagę złota. Nie warto usuwać negatywnych komentarzy. Osoby przyznające się do błędu na ogólnodostępnych portalach są bardziej doceniane niż te marki, które decydują się na kasowanie złych opinii. Jeżeli klient jest mocno zawiedziony naszymi produktami lub usługami, to przejdźmy z nim na prywatną rozmowę w celu wyjaśnienia wszystkich wątpliwości. Sami również możemy angażować się w dyskusje i rozwijać poszczególne wątki, jakie wyrażają nasi klienci w social media.