Media społecznościowe w dzisiejszych czasach są elementem powszednim większości osób. Jednak social media kiedyś wyglądały nieco inaczej niż wyglądają one dzisiaj. Zmieniała się ich rola, przeznaczenie, wygląd, a także niektóre z nich nie istnieją już obecnie chociaż istniały jeszcze parę lat temu. Powstają też coraz to nowsze rozwiązanie, które zyskują popularność i uznanie młodych ludzi. Media społecznościowe bardzo mocno też rozwinęły się na przestrzeni ostatnich kilku lat i stały się doskonałym miejscem na prowadzenie działań promocyjnych przez firmy. Początkowo były one przede wszystkim narzędziem do komunikacji, obecnie jednak służą również do szukania inspiracji, pomysłów oraz do poznawania nowych osób oraz do rozwoju kariery i kontaktów zawodowo biznesowych.
Media społecznościowe kiedyś i dziś
Najczęściej mówi się, że media społecznościowe powstały w roku 1995, kiedy to pojawił się amerykański portal classmates.com i był bardzo podobny do polskiego serwisu społecznościowego jakim była Nasza Klasa. W roku 1999 powstał portal, który umożliwia osobom zainteresowanym prowadzeniem bloga nazywa się on Blogger jest darmowy i pozwala na dzielenie się ciekawymi treściami z odbiorcami. Działa on do tej pory i jest bardzo silną marką, która została przejęta przez firmę Google.
Na początku XXI wieku powstało wiele mediów społecznościowych, z których można korzystać do dziś, jednym z takich portali jest LinkedIn, który służy do nawiązywania relacji zawodowo – biznesowych, poszukiwania pracy, a także wymieniania się doświadczeniem z osobami z różnych branż. Obecnie bardzo szybko rozwija się serwis społecznościowy o nazwie TikTok. Wykorzystywany jest on głównie przez bardzo młode osoby i polega na publikowaniu na nim krótkich filmików jest to głównie content rozrywkowy jednak można doszukać się w nim również bardziej merytorycznych treści.
Jak powstał Facebook?
Jeśli mowa o social mediach nie da się nie wspomnieć o Facebooku. Jest to jeden z najpopularniejszych serwisów społecznościowych, na którym użytkownicy tego portalu mogą udostępniać swoje zdjęcia, wymieniać się wiadomościami, zainteresowaniami, udostępniać posty innych osób, a także tworzyć grupy, które zrzeszają użytkowników wokół określonego tematu. Został założony w roku 2004 przez Marka Zuckenberga, które był wówczas studentem Uniwersytetu Harvarda.
Początkowo miał on służyć do szukania kolegów i koleżanek ze szkolnych lat i umożliwiał on odnawianie tych znajomości. Portal już na samym początku zyskał bardzo dużo i cieszył się dużą popularnością, obecnie jest jednym z największych serwisów społecznościowych i służy już nie tylko do nawiązywania kontaktów, ale także jest narzędziem marketingowym, które umożliwia firmom promować swoje produkty i usługi i docierać ze swoją ofertą do szerokiego grona odbiorców.
Jak powstał Instagram?
Kolejnym bardzo popularnym serwisem społecznościowym jest Instagram, który również popularny jest Na całym świecie i służy do publikowania zdjęć, które są tej samej wielkości i kształtu co też wyróżnia ten serwis na tle innych. Kolejną charakterystyczną cechą Instagrama są hasztagi, które służą do kategoryzowania treści pod względem tematyki. Aplikacja mobilna Instagram umożliwia publikacje zdjęcia, jednak zanim to nastąpi możliwe jest jego edycja, to znaczy zmiana światła, nasycenia oraz koloru. Na Instagramie również można prowadzić promocję.
Media społecznościowe to idealne miejsce do zdobywania informacji na temat swoich odbiorców, którzy chętnie dzielą się swoim życiem właśnie w takich serwisach firmy mogą więc uzyskać informacje na temat zainteresowań swoich odbiorców oraz poznać ich wymagania i potrzeby, które następnie mogą skutkować stworzeniem oferty dopasowanej właśnie do tych potrzeb.
O czym rozmawiać w social mediach?
Rozmowa w mediach społecznościowych jest bardzo ważnym elementem, aby zainteresować użytkownika swoim produktem lub usługą. Media społecznościowe mają ten ogromny plus, że pozwalają przedsiębiorstwom prowadzić dialog ze swoimi potencjalnymi klientami, co nie było możliwe w mediach tradycyjnych. W trakcie rozmowy warto wziąć pod uwagę z kim jest ona prowadzona, to oznacza, że na samym początku trzeba dobrze poznać swojego odbiorcę. Tematy powinny być bardziej praktyczne aniżeli teoretyczne. Co więcej tematyka powinna być dopasowana do użytkownika, dlatego też warto czytać komentarze oraz znajdujące się w nich pytania, często są one powiem wynikiem pewnych niedomówień, które wymagają wyjaśnień.