W świecie realnym na kontrahentów czekają firmowe długopisy, obiady, konferencje i kosze pełne słodyczy. Czy o kontrahentów da się zadbać w porównywalny sposób on-line?
Twoi kontrahenci mają dostęp do marek z całego świata. Jeśli współpracują z Tobą, to dlatego, że odpowiada im kultura pracy w Twojej firmie. A może znaczenie ma też fakt, że potrafisz o nich zadbać jak nikt inny? W świecie on-line łatwo zatracić to indywidualne podejście. A przecież to od niego zależy wrażenie, jakie zrobisz na partnerach biznesowych. Temat jest szczególnie na czasie w 2020 roku, gdy spotkania osobiste czy wspólne wypady i konferencje trzeba ograniczyć. Czy da się je zastąpić w świecie relacji biznesowych on-line?
Kontrahenci w sieci – utrzymuj z nimi kontakt
W anonimowym świecie internetu każdy lubi być dostrzeżonym. Co jakiś czas przeglądaj strony swoich kontrahentów, a następnie napisz lub zadzwoń, by pogratulować sukcesu czy nowej usługi. Możesz też oznaczać firmy kontrahentów w swoich kanałach social-media – być może odwdzięczą się tym samym, a Ty zyskasz większe zasięgi.
Poza zautomatyzowanymi e-mailami napisz do nich od czasu do czasu osobiście. Wiadomość nie musi być długa. Może to być link do artykułu czy raportu związanego z waszą branżą lub informacja o zmianach w firmie. Dzięki temu kontrahenci cały czas będą mieli wrażenie, że jesteście w kontakcie. Pamiętaj o rocznicach!
Pomysły na utrzymanie relacji z kontrahentem on-line
-
umieść na swojej stronie odnośniki do stron kontrahentów i wspomnij o nich w social-mediach;
-
Tak, jak w świecie realnym kontrahenci otrzymują kosze słodyczy czy koniak, w sieci możesz wysłać z okazji Świąt bon do księgarni internetowej, abonament do serwisu streamingowego lub kod na kilka miesięcy darmowego korzystania z ważnego biznesowego oprogramowania.
-
zatrudnij e-Rzecznika, który będzie reagował również wtedy, gdy pojawią się nieprawdziwe komentarze związane z działalnością Twojego partnera biznesowego;
-
praca na wspólnych dokumentach Google lub w programach do zarządzania zespołem jak Slack czy Trello da Wam wrażenie, że jesteście w stałym kontakcie. W tych programach jest czat do natychmiastowej komunikacji.
-
zaproś swojego partnera biznesowego do napisania posta gościnnego na Twoim blogu. Niech odwdzięczy Ci się tym samym. To daje cenne linki, które dobrze wpływają na SEO.
Programy do zarządzania relacją z kontrahentem
Zarządzanie relacją z kontrahentem (PRM) w pierwszej chwili może brzmieć bezdusznie. Jeśli jednak masz więcej niż kilku partnerów biznesowych. to wiesz, że trudno jest utrzymać z nimi bieżący kontrakt i o wszystkim pamiętać. Niektórzy zapisują sobie przypomnienia i raz na jakiś czas sprawdzają, co słychać u każdego z ich kontrahentów. Inni mają do tego specjalny program. W sieci znajdziesz gotowe rankingi, a także liczne darmowe i płatne opcje. Szukaj ich pod hasłem CMR lub PRM.