Słyszałeś już pewnie, że powinieneś prowadzić działania content marketingowe. Nadal nie wiesz, po co, ani jak przełożą się na sprzedaż. Czy wiesz, że możesz to sprawdzać i w ten sposób mierzyć efekty kampanii contentowej?
Jakie są cele kampanii content marketingowej?
Aby mierzyć sukces kampanii contentowej, musisz wiedzieć… jaki jest jej cel.
Pewnie myślisz: cel zawsze jest ten sam – więcej klientów!
To prawda, choć zdarzają się też inne cele na różnych etapach funkcjonowania firmy:
- większa świadomość klientów na temat marki,
- zmiana postrzegania marki,
- większa świadomość problemu lub zjawiska (np. kampanie społeczne na temat konieczności wymiany pieca, porady i inspiracje na temat pielęgnacji brody itp.)
- więcej zapisów na newsletter,
- więcej odwiedzin na stronie,
- zyskanie nowej grupy odbiorców.
Jak widać, choć ostatecznie cel może i rzeczywiście jest zawsze ten sam, po drodze da się wyróżnić mniejsze cele i to w odniesieniu do nich możesz oceniać efekty kampanii marketingowej.
Jak mierzyć ruch na stronie?
Ruch na stronie to jeden z czynników, które zawsze warto mierzyć – nie tylko w odniesieniu do kampanii content marketingowej. Jednak gdy już zaczniesz wprowadzać content na stronę, możesz przy okazji dowiedzieć się, czy treści przełożyły się na odwiedziny na stronie produktowej lub zapisy do newslettera. Wszystkiego dowiesz się z konsoli Google Analytics. Możesz też sprawdzić to w swoim panelu administracyjnym na stronie (np. gdy korzystasz z WordPressa).
Porównuj z okresem sprzed kampanii content-marketingu, pamiętając, że zanim wszystkie treści zaczną organicznie pojawiać się w wynikach wyszukiwania, może minąć kilka miesięcy.
Jak sprawdzić, czy treści przekładają się na sprzedaż?
W panelu e-commerce Google Analytics możesz też sprawdzić, jaką wartość mają poszczególne wpisy, czyli: czy przekładają się na zakupy na stronie..
Jeśli oferujesz usługi, których nie da się zamówić on-line, sprawdzisz konwersję w inny sposób. Możesz po prostu zapytać klienta, skąd dowiedział się o usłudze. „Najpierw trafiłem na wpis na blogu, później postanowiłem się umówić na wizytę” – to znaczy, że Twoja kampania content marketingu działa.
Jak mierzyć zaangażowanie wokół contentu?
Ilość udostępnień w social-mediach nie zawsze daje pełny obraz, ale warto ją znać i porównywać w czasie. W ten sposób dowiesz się, które elementy kampanii są najbardziej angażujące. Możesz to sprawdzać np.:
- poprzez wtyczki na stronie,
- mierząc ilość hasztagów i wzmianek w social-mediach,
- korzystając z narzędzi takich jak Brand24,
- ustawiając powiadomienia w Google News, gdy w sieci padnie nazwa Twojej firmy.
Patrz szeroko i nie skupiaj się tylko na jednym medium. Może się okazać, że na Twitterze jest cicho o Twojej marce, ale za to huczy o niej na Instagramie. W dalszej kolejności możesz zadecydować, czy o taki szum Ci chodziło i ewentualnie zmodyfikować content, by generował zaangażowanie gdzie indziej.
Brzmi skomplikowanie? Zawsze możesz skorzystać z pomocy profesjonalistów w planowaniu swojej kampanii contentowej i mierzeniu wyników.
Każda kampania w internecie powinna być prowadzona różnymi kanałami. Nie można koncentrować się tylko na jednym. A tak dotrze się do większej liczby odbiorców.