storytelling

Czym jest storytelling w reklamie?

Storytelling, znany także pod nazwą marketingu narracyjnego to jedno z narzędzi, jakie wykorzystuje marka do efektywnego komunikowania się z odbiorcami. W ten sposób buduje zaangażowanie, które po pewnym czasie przekłada się w podejmowane przez klientów decyzje zakupowe. Konsumenci bardzo sobie cenią odpowiednio podaną właśnie tę formę marketingu. Myślisz o dotarciu do szerszego grona odbiorców i chcesz wypromować własną markę? W takim razie storytelling to idealne rozwiązanie dla Ciebie!

czym jest storytelling

Storytelling – co to takiego?

W dosłownym tłumaczeniu storytelling oznacza narrację, opowiadanie i, krótko mówiąc, jest to kreowanie historii w kontekście marketingowym, w której głównym bohaterem ma stać się klient, a także odwoływanie się do podstawowych uczuć odbiorcy, przez co – on sam nie pozostaje obojętny wobec tak skonstruowanego opowiadania. Marketing narracyjny angażuje odbiorcę, skupia jego uwagę i wywołuje określoną reakcję. Co ważne czyni to w sposób subtelny i wyważony. Nie jest to zatem żadna reklama podana wprost i nawołująca do zakupu danej rzeczy lub usługi. Dlatego też jest w stanie wzbudzić zainteresowanie klientów, zmęczonych ”bombardowaniem” ich nachalną formą marketingu.

Podstawowe cele marketingu narracyjnego

Storytelling jak w zasadzie każda inna technika wykorzystywana w marketingu, ma jedno podstawowe zadanie: wzbudzić pozytywne skojarzenia związane z marką, jej produktami czy usługami i zasiać je w świadomości odbiorców. Nastawienie się od razu na to, że marketing opowieści ma po prostu sprzedawać, nie jest najlepszym pomysłem. A zatem, czy marketing narracyjny sprzedaje? Dobrze opowiedziana historia sprawia, że odbiorca nie pozostaje bierny i inspiruje go do aktywnego działania. To bowiem kolejne cele tego marketingu: wzbudzenie zainteresowania, skupianie uwagi, aktywizacja, zyskanie sympatii, aktywowanie najsilniejszych emocji…

Storytelling i jego zalety

Niewątpliwą zaletą tej formy marketingu jest fakt, że jest to tanie narzędzie promocji i opiera się w zasadzie na naszej kreatywności, to z czym nie jesteśmy sobie w stanie poradzić sami, możemy oczywiście zlecić agencji zajmującej się marketingiem narracyjnym. Kolejną zaletą jest natomiast możliwość budowania pozytywnej więzi z klientem. W przypadku klienta, który już zdążył zapoznać się z marką, umacnianie więzi prowadzi do podjęcia decyzji zakupowej, natomiast w przypadku nowych odbiorców, dobrze opowiedziana historia wręcz natychmiast ”przyciąga” ich do marki. Dobrze poprowadzony storytelling nie jest w żaden sposób nachalny i niczego nie wymusza, stąd też tak dobrze odbierany przez klientów marki.

na czym polega storytelling

Jak wykorzystać storytelling w reklamie?

Wiele firm sprawnie wykorzystuje marketing narracyjny np. snując opowieść o podróży samochodem, której bohaterem staje się właśnie klient albo pokazując, jak wygodnie klient może zrobić zakupy online z darmowym zwrotem, odroczoną płatnością, szybką dostawą i mieć w rękach to, o czym marzył. Kluczem do osiągnięcia sukcesu, jest unaocznienie odbiorcy, jakie korzyści może dać posiadanie danej rzeczy i sprawienie, że nie tylko uwierzy w tę historię, ale będzie chciał stać się jej częścią, dokonując faktycznego zakupu.

Można do tego wykorzystać posty w mediach społecznościowych, treści graficzne, filmy, własny blog, a nawet newsletter. Słowem wszystko, co tylko wpadnie nam w ręce. Storytelling sprawdza się w przypadku konkretnych świąt, w które można zgrabnie wpleść historię, ale także może wykreować jakiegoś bohatera, z którym utożsamiają się odbiorcy i który jest znakiem rozpoznawczym marki. Świetnym przykładem jest np. sklep meblowy Agata.

Czy warto stawiać na tę formę marketingu?

Marketing narracyjny bazuje na tym, co każdy z nas kocha najbardziej: tworzeniu opowieści, słuchaniu oraz przekazywaniu ich dalej. Ludzie uwielbiają stawać się bohaterami jakiejś opowieści, tym bardziej, jeśli czują, że ta historia jest skrojona dokładnie na ich miarę i nie potrzebują do tego żadnej specjalnej zachęty. Co więcej, zauroczony opowieścią klient, który będzie chciał przekazać ją dalej, tworzy tym samym dodatkową i całkowicie bezpłatną formę reklamy. Dobra opowiastka jest zatem w stanie przynieść lepsze korzyści niż próba przekonania odbiorcy, do zakupu właśnie naszych produktów, a nie od konkurencji.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *