Opowieść, jako źródło wiedzy jest z nami od wieków. Niezależnie od kraju, kontynentu, opowieści służyły do nauki młodych, przekazywania mądrości, opowiadania o bohaterskich czynach. Bardowie sławili cześć rycerzy, opowiadali o królach, zamorskich podróżach. Czyli w sumie też trochę sprzedawali, oczywiście biorąc za to pieniądze, informacje o dalekich krajach i wydarzeniach ludziom, którzy byli przywiązani do swojej wsi i nie mogli jej opuścić. Czy dziś opowieść to już przeszłość? Oczywiście, że nie, możemy ją wykorzystywać do celów marketingowych, jeśli tylko nauczymy się, jak to robić. Jak prowadzić marketing za pomocą storytellingu?
Musi być ciekawie
Nie możesz zanudzić odbiorcy, dziś nikt nie ma czasu na mówienie o niczym, opowieść musi go wciągnąć. To nie znaczy, że ma być krótka, bo dobra opowieść może być nawet obszerna, ale musi czytelnika wciągnąć i prowadzić za rękę aż do morału.
Zarażaj filozofią
Zastanów się, jakie wartości mogą cenić Twoi potencjalni klienci. Opowieść musi wpisywać się w pewien nurt. Ludzie chętniej kupią produkty od człowieka, który zbudował firmę, zaczynając od zera i do wszystkiego doszedł swoją ciężką pracą, niż od osoby, która wszystko odziedziczyła. Jednak może to być dowolna idea, musisz po prostu przeanalizować, jakie wartości będą bliskie Twoim klientom i przekonać ich, że Twoja marka jest wzorowym przykładem ich przestrzegania.
Niech przemówi autorytet
Podeprzyj się siłą autorytetu, zastanów się, którego ze sławnych ludzi Twoi odbiorcy mogą lubić, z którym się identyfikować. Może to znany aktor albo celebryta, może lekarz, prawnik, albo specjalista w danej dziedzinie. Często w reklamach widzimy ten mechanizm – pastę do zębów poleca stomatolog, a olej silnikowy znany polski kierowca wyścigowy. Oni przecież muszą wiedzieć, o czym mówią, w końcu są specjalistami w danej dziedzinie. Łatwiej nam zaufać ich zdaniu.
Podążaj za tłumem
Może się jednak okazać, że Twoi odbiorcy będą woleli posłuchać społecznego dowodu słuszności, czyli podążyć za większością. Autorytet nie przemówi do każdego, jednak badania mówią, że wolimy postępować tak, jak inni, że to jest łatwiejsza droga. Podobno człowiek woli postąpić tak, jak większość grupy nawet w momencie, jeśli są to dla nas obcy ludzie. Pamiętacie jedno z bardziej kojarzonych haseł reklamowych: „wszyscy mają Mambę. Mam i ja!”? Wiecie już więc, o co chodzi.
Wiedza jest w cenie
Spróbuj wpleść różne ciekawostki, zaprosić czytelnika do świata danej branży, uchylić rąbka tajemnicy. Każdy teraz ceni sobie możliwość poszerzenia swoich horyzontów i dowiedzenia się czegoś więcej na temat obcej sobie branży. Opowiadaj ciekawostki, a zyskasz większą uwagę odbiorców. Zarażaj pasją do tego, co robisz, niech ludzie wiedzą, że to kochasz, będziesz uchodził za profesjonalistę i pasjonata.
Postaw na unikatowość
Ludzie kochają wyjątkowe produkty, serie limitowane, produkty wyrabiane ręcznie, unikatowe. Twoja historia to może być opowieść o tym, dlaczego Twój produkt jest wyjątkowy. Opowiedz, jak jest wyrabiany, dlaczego tak dużo pracy poświęcane jest na dany proces. Pobudź wyobraźnię czytelnika, niech poczuje się tak, jakby tam był.
Jak widzimy, opowieść można zbudować na wiele sposobów, najważniejsze jednak jest otworzyć drzwi do wyobraźni i emocji czytelnika. Jeśli nam się to uda, będziemy mogli prowadzić go za rękę aż do motto, które jest ukrytym przesłaniem naszej marki. To działa i sprzedaje.